Leren haken.



Om te leren haken, moet je naast de steken leren, de soorten garen naalden etc.

Om te beginnen koop je een haak naald en zou ik goedkope wol van de zeeman aanschaffen (perfecte wol) makkelijk om mee te beginnen.


Er zijn allemaal verschillende soorten en maten haaknaalden.



Stalen haaknaald voor fijn garen

Gewone haaknaald gemaakt van aluminium voor wol of synthetisch garen

Tunische haaknaald De naalden zijn van aluminium of hout

Extra dikke haaknaald voor het werken met grof materiaal zoals repen stof



Haaksteken / technieken


Lossen
Lossen haak je om je haakwerk te beginnen, je begint met een opzetlus.
Je houdt de haaknaald met je rechterhand vast (als een potlood) en de draad houd je in de linkerhand over je wijsvinger heen.
Je werk houdt je vast met je duim en wijsvinger van je linkerhand
vervolgens sla je de draad om de haaknaald van achteren naar voren en dan door de lus van het werk halen en je hebt je eerste losse.

Vasten
Je steekt de naald door de losse, je slaat de draad om de naald en haalt de naald weer door de losse heen
Dan sla je de draad nogmaals om de naald en haalt deze door de twee lussen.


Halve vasten
Een halve vaste, je haalt de naald door de steek slaat de naald om de haak en haalt de naald door beide steken heen.

Je kunt je werk ook groter of kleiner maken door steken te meerderen of minderen.
Meerderen
Als je werk groter moet worden ga je meerderen, om te meerderen haak je twee steken in dezelfde steek.
MinderenMoet je werk kleiner worden, haak je twee steken samen, je steekt je naald in de eerste steek haalt je draad door en steekt je naald in de volgende steek draad doorhalen nogmaals de draad omslaan en door beide lussen halen.
Stokje
Sla de draad om de naald en steek de naald in de bovenste lus van de derde losse
Sla de draad weer om de haak en haal de draad door de losse je hebt nu 3 lussen op de naald,
Sla de draad weer om de naald en haal deze door de eerste 2 lussen, sla de draad nu weer om de naald en haal deze door de laatste 2 lusjes op de naald, nu heb je een stokje gehaakt.


Half stokje
Sla de draad om de naald,
Steek de haak in het bovenste lusje van de tweede losse en sla de draad om de naald
Haal de draad door de losse nu heb je 3 lussen op je naald. Sla je draad om de naald en haal deze door de 3 lussen op de naald, nu heb je een halfstokje gehaakt.


Dubbel stokje
Sla de draad dubbel om je naald, steek deze nu in de losse je slaat nu de draad om je naald en haalt deze door de losse, je slaat de draad nogmaals om je naald en haalt deze door de eerste 2 lussen, nu sla je nogmaals je draad om de naald en haalt deze door de volgende 2 lussen.

Een haaksel afwerken of wel afsluiten doe je door te sluiten met een halve vaste en de afgeknipte draad door te trekken.
Verklaring haaksteken 



Op youtube zijn er een heleboel filmpjes te vinden zodat je het ook kunt zien hoe het moet.
Op de pagina van handwerkles kun je hele duidelijke filmpjes vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten